Sobota, 2 lipca 2022

Technologia w księgowości: Banki powinny pamiętać o luce

28 maja 2022

Instytucje finansowe często sięgają po technologię, aby sprostać rosnącym wymaganiom regulacyjnym i sprawozdawczym, przeznaczając każdego roku dużą i stale rosnącą część swoich budżetów na inwestycje w narzędzia i rozwiązania, które mają pomóc w spełnieniu nowych wymogów regulacyjnych i standardów rachunkowości. Pomimo tego uzależnienia od technologii, jej potencjału i korzyści, jakie ze sobą niesie, w branży finansowej istnieje coraz większa luka pomiędzy sposobem, w jaki technologia jest wykorzystywana, a sposobem, w jaki można by ją zastosować, aby sprostać tym wymaganiom.

Dzisiejsza luka nie wynika z ograniczeń technologii; wręcz przeciwnie, właściwie zaprojektowana technologia ma nieograniczony potencjał, dzięki któremu może sprostać praktycznie każdemu wyzwaniu. To właśnie ten brak ograniczeń przyczynił się do wzrostu zapotrzebowania. Regulatorzy, twórcy standardów i audytorzy zwiększyli swoje oczekiwania wraz z postępem technologicznym. Jednak niektóre instytucje finansowe nie wykorzystały dostępnej technologii w sposób efektywny - stąd luka technologiczna.

Ponieważ standardy i regulacje rachunkowości stają się coraz bardziej złożone, nowoczesne rozwiązania technologiczne będą miały coraz większe znaczenie nie tylko dla sprostania nowym wyzwaniom, ale także dla umożliwienia instytucjom finansowym prosperowania pomimo tych wyzwań.

Dlaczego istnieje luka technologiczna?
W latach 70. ubiegłego wieku technologia była w powijakach, a systemy obsługi były systemami księgowymi. Regulatorzy i twórcy standardów musieli ograniczyć swoje oczekiwania do ograniczeń technologicznych.

Na przykład pierwsza wzmianka o efektywnej stopie zwrotu w literaturze księgowej pochodzi z lat 70. ubiegłego wieku, kiedy wydano FAS 15. Jednak miał on zastosowanie tylko do bardzo małej grupy kredytów. Realnie rzecz biorąc, FAS 15 mógł być stosowany tylko do niewielkiego podzbioru kredytów, ponieważ nie wynaleziono jeszcze arkuszy kalkulacyjnych. Jak instytucja w latach 70. mogła obliczyć efektywną stopę zwrotu bez arkusza kalkulacyjnego? FAS 15 wymagał specjalnej grupy, która kodowałaby specjalny program na komputerze typu mainframe.

Jednak w połowie lat 80. technologia rozwinęła się do tego stopnia, że instytucje ustanawiające standardy mogły wymagać od instytucji obliczania efektywnej stopy zwrotu dla praktycznie wszystkich kredytów. FAS 91, wydany w 1986 roku, zapoczątkował rozejście się rachunkowości kredytów opartej na rzeczywistej aktywności gotówkowej od rachunkowości kredytów opartej na zaplanowanych umownych przepływach pieniężnych.

Chociaż Rada Standardów Rachunkowości Finansowej opóźniła o rok datę wejścia w życie MSR 91, aby umożliwić bankom wprowadzenie niezbędnych ulepszeń w ich systemach księgowych (czytaj: systemach obsługi), wiele systemów nigdy nie wprowadziło niezbędnych zmian, a niektóre nadal nie spełniają wymogów standardu. Wraz z wydaniem FAS 91 zapoczątkowana została luka technologiczna, a wraz z postępem technologicznym, niejako na zasadzie efektu domina, wymagania regulacyjne i sprawozdawcze stale rosły.

Obecna rozbieżność między podejściem kasowym a księgowym
Tradycyjnie w ujęciu księgowym uwzględnia się warunki bieżące i zdarzenia historyczne. Systemy obsługi zostały zaprojektowane tak, aby zachować "gotówkowy" obraz kredytu, który również uwzględnia warunki bieżące i zdarzenia historyczne. Systemy obsługi są dość dobre w określaniu zdarzeń w stosunku do kredytobiorcy. Kiedy widok księgowy został zsynchronizowany z widokiem kasowym, systemy obsługi były de facto systemami księgowymi.

Obecnie tendencją jest patrzenie w przyszłość. Zaostrzone regulacje i zmiany w portfelach, wynikające bezpośrednio lub pośrednio z kryzysu finansowego z 2008 roku, spowodowały zmiany w księgowości i finansach polegające na włączeniu prognozowania jako standardowej praktyki, takie jak Kompleksowa Analiza i Przegląd Kapitału (CCAR) oraz Dodd-Frank Act Stress Tests (DFAST).

Nowe wymagania regulacyjne są osadzone w kontekście dzisiejszej, niezwykle wydajnej technologii i jej praktycznie nieograniczonych możliwości. Oczekiwania organów regulacyjnych nie ograniczają się już do ograniczeń technologicznych; oznacza to zasadniczą zmianę w stosunku do środowiska regulacyjnego lat 70. i 80. ubiegłego wieku, a dotychczasowe rozwiązania z trudem spełniają nowe wymagania, do których nie zostały zaprojektowane. Mówiąc wprost, systemy obsługi, które wystarczały przez lata, nie są już wystarczające do rozliczania kredytów.

W pogoni za utrzymaniem aktualności i zgodności z przepisami banki zwróciły się ku kłopotliwym arkuszom kalkulacyjnym i koktajlom nowych i starych narzędzi księgowych. Większe instytucje przeznaczyły miliony dolarów na własne rozwiązania informatyczne. Rozwiązania te są nie tylko doraźnym rozwiązaniem, ale na dłuższą metę wiążą się z większym ryzykiem i kosztami. Weźmy na przykład możliwość popełnienia błędu przez człowieka w przypadkach, gdy do zachowania aktualności zapisów konieczne jest ręczne wprowadzanie zmian. Przesyłanie arkuszy kalkulacyjnych pocztą elektroniczną pomiędzy zespołami sprawia, że banki są narażone na problemy, którym te prowizoryczne narzędzia miały zapobiegać.

Testy warunków skrajnych, proszę wybaczyć kalambur, nadwyrężyły instytucje. Wygenerowanie w kontrolowanym procesie produkcyjnym księgowego widoku prognoz dotyczących zachowania kredytów w zależności od scenariuszy makroekonomicznych sprawiło kłopot niemal wszystkim instytucjom, które podjęły się tego zadania. Samo tradycyjne modelowanie - które zwykle znajduje się w oddzielnym silosie nieprodukcyjnym - nie wystarcza do zaspokojenia minimalnych potrzeb wielu organizacji. Aby modele były skuteczne, muszą zostać "uproduktywnione".

Luki w przyszłości
Wraz z postępem technologicznym rosną oczekiwania wobec tej technologii. Regulatorzy i twórcy norm nie są już ograniczani przez ograniczenia technologiczne. Obecnie istnieje więcej wyzwań operacyjnych związanych z kredytami niż w przeszłości, a wyzwania te są mniej proste. Testy warunków skrajnych (DFAST i CCAR), proponowany nowy standard rachunkowości w zakresie rezerw (bieżąca oczekiwana strata kredytowa - CECL) i inne zmiany będą nadal powodować złożoność dla instytucji każdej wielkości. Ściślejsza integracja pomiędzy finansami a ryzykiem jest koniecznością biznesową.

Poza wyzwaniem związanym z tworzeniem modeli, nadchodzący standard CECL będzie wymagał od banków analizowania danych w bardziej znaczący sposób. CECL będzie wymagał od instytucji finansowych prognozowania strat kredytowych związanych z okresem życia instrumentu i przypisywania zmian w prognozie do założeń makroekonomicznych i atrybutów kredytu. Aby skutecznie przeprowadzić analizę zmiany oczekiwań, księgowi będą potrzebowali oprogramowania, które potrafi więcej niż tylko scalać dane. Bez tej możliwości nie będzie możliwe zachowanie aktualności i zgodności z przepisami - wzrośnie presja nie tylko na terminowe generowanie wyników, ale także na wyjaśnianie, dlaczego wyniki uległy zmianie.

Podsumowując, należy stwierdzić, że technologia to miecz obosieczny. Umożliwia ona pracę, ale jednocześnie prowadzi do wzrostu oczekiwań. Obecnie istnieje duża rozbieżność między możliwościami technologicznymi a narzędziami, systemami i procesami stosowanymi zazwyczaj przez banki. Aby zlikwidować lukę technologiczną w branży finansowej, banki muszą korzystać z technologii XXI wieku.

Dzisiejsze zintegrowane platformy finansowe i zarządzania ryzykiem przekraczają tradycyjne silosy, takie jak księgowość i kredyty, dzięki modelom danych specyficznych dla danej dziedziny oraz dobrze zaprojektowanym zintegrowanym komponentom, które mogą fundamentalnie zmienić sposób, w jaki instytucja realizuje kluczowe funkcje. Dzięki temu banki będą mogły robić więcej, szybciej i taniej, zmieniając typowy pogląd, że nowe wydatki na IT to koszty.